Irukandji fakta

Hej svejs xD

Ikväll har jag sett ett avsnitt av CSI, och då var det ett dödsfall som blandade i en Irukandi manet och dess sting.
Jag hade aldrig hört talas om Irukandjin förut, så jag gick in på google för att kolla, och det visade sig vara en liknande manet som "kubmaneten".
På latin heter den Carukia Barnesi.

Skillnaden på manetarna är inte så stor (inte som man ser iallfall)
Irukandji maneten har längre tentakler, och den är mindre än kubmaneten.
Stingen från båda maneterna är väldigt smärtsamma, och livshotande för spädbarn och äldre presoner.

När man blir stungen av Irukandji maneten börjar man inte känna smärtan förän ca 20 minuter senare.
Eller, det beror nog på om man har tagit vinäger på eller inte. Vinäger gör nämligen så att giftet inte sprider sig lika mycket. Och jag antar att det lidrar smärtan lite.


Bilder på maneterna:

Irukandji


Kubmanet↑

Hoppas ni gillade mitt lilla "fakta-inlägg" om maneter x)

Nu ska jag spela nåt tills jag blir trött, men jag säger iallafall god natt nu.
Godnatt! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0